Brokopondo, Affobakka resort 1 - Reisverslag uit Brokopondo, Suriname van Rina Niet - WaarBenJij.nu Brokopondo, Affobakka resort 1 - Reisverslag uit Brokopondo, Suriname van Rina Niet - WaarBenJij.nu

Brokopondo, Affobakka resort 1

Door: Rina

Blijf op de hoogte en volg Rina

23 Juli 2014 | Suriname, Brokopondo

Maandagochtend, 09:00 uur (1 uur later dan gepland) Na een wederom chaotische start, iedereen in de auto gehesen, bagage en voedsel voor 2 dagen mee en op naar de jungle. Onderweg vele kleine dorpjes gezien, bestaande uit 1 of 2 huizen, rieten dak en auto voor de deur. Hier en daar een verdwaalde fietser met een geweer op zn rug. De weg naar Brokopondo was rechttoe rechtaan. voordat we het brokopondo district inreden, botste we op een controle post, met militairen, geweren etc. Nadat we vertelt hadden wat we gingen doen en hoe lang we bleven, kregen we te horen dat we een rijbewijs moesten halen om langer dan 2 weken te mogen rijden in Suriname. Bureaucratie! ! Aangekomen bij de Affobakka stuwdam op zoek naar het resort. Dat was niet zo eenvoudig te vinden, daar de beschrijving aangaf rechtsaf bij de palmboom!! Het staat hier vol met palmbomen en ander groen gewas. Maar na vele telefoontjes kwamen we aan bij een palmboom, zo groot als mn plantje thuis. De beheerder van het resort stond ons op te wachten met zn golfkar en achter hem aan rijdend kwamen we aan bij ons luxe buiten verblijf, de blauwe olifant. Een groot terras met openlucht keuken cq woonkamer. Genoeg ruimte voor iedereen. 4 slaapvertrekken voorzien van airconditioning konden verdeeld worden onder de bewoners. Dit geen echter niet zonder slag of stoot. De indeling ging als volgt, jeweetwel kreeg een privé vertrek, of dit was omdat ze de oudste is of omdat niemand met haar wilde hokken, houden we in het midden. Blondie kreeg met baby J een eigen vertrek, familie Groen en vd Niet kegen het vertrek met stapelbed. Professor Barabas ging zn dochter halen en de kids gingen zwemmen in de rivier. Ronnie heeft de restjes van de avond ervoor opgewarmd en macaroni met doperwtjes en wortels klaargemaakt. Tis niet het soort voedsel wat je in een luxe buitenverblijf verwacht maar ala. Er is hier geen restaurant, geen winkel, alleen maar bomen en beesten.
Voor het slapen de hangmatten opgehangen voor de kids en onze vertrekken geïnspecteerd op ongedierte. Nadat een kakkerlak ons de stuipen op het lijf heeft gejaagd en bijna iedereen zn slaapkamer in had gejaagd, kon er een kampvuur worden gemaakt. Tedie is hier een expert in is gebleken, en de rook verdreef de muggen uit onze woonkamer.
Japie de sprinkhaan is ons huisdier en verblijdde ons iedere keer als we naar het toilet gingen. Naast Japie, waren ook vuurvliegen, vleermuizen, vlinders, kikkers, motjes, kakkerlakken, kevers en muggen in de huiskamer en (tja we hebben hier geen deuren) vanuit de bossen zagen we de glinstering van de ogen van apen, panters en makapies. Welterusten.

• 24 Juli 2014 - 19:39

Ingrid:

Hoi rina ik volg je nu sinds 16 juli wat geniet ik van je verhalen ik ga zelf in december weer maar meer fam bezoek maar heb nu weer een hoop dingen opgeschreven die ik zeker ga doen.Fijne vakantie verder..
    groetjes ingrid

• 24 Juli 2014 - 23:24

Yvonne Bonkerk:

Hallo allemaal zo te lezen gaat alles goed. Hier in Nederland is de stemming erg bedomd en zwaar, maar ik ben blij dat jullie het naar je zin hebt, ik mis jullie doei Yvonne

• 24 Juli 2014 - 23:24

Gijs:

hallo allemaal een bericht uit het zonnige noorden 52.12 noord 423 oost kom net bij de wurf vrienden vandaan daar moet ik m,n verhaal doen met alles er op en er aan , het is en blijft een ondernemende fam zeker van die ouwe pieter groen ge urreve zee der ien
    voor de rest gaat het hier z,n gangentje onze piet is aan het reutele met de electra in de koninginne weg zaterdag komen, ze,een vissie eten de halve fam, hg jr.nel en de gasten onze piet met de jongens,en de kinders

van onze huig veel plezier en tot schrijfs